Uwaga. Przeglądasz artykuł starszy niż rok – informacje w nim zawarte mogą być nieaktualne

Enea konsekwentnie zmienia się z korzyścią dla Klienta

Gruntowna przebudowa firmy, zmiany w jej strukturze i koncentracja na potrzebach Klienta usprawniły działania Grupy i budują jej przewagi konkurencyjne. Enea zredukowała swoje koszty aż o 252 mln zł i po raz kolejny notuje dobre wyniki finansowe. Skonsolidowany wynik EBITDA w 2014 r. wzrósł o 14,8% r/r do poziomu 1.915 mln zł, a zysk netto po wzroście o 25,8% r/r ukształtował się na poziomie 909 mln zł.

Rok 2014 był czasem wielu istotnych zmian w Grupie, związanych z realizacją ambitnej strategii korporacyjnej. Dzięki nim Enea jest obecnie w stanie wykorzystywać stworzone przewagi konkurencyjne, sprawnie reaguje na wyzwania rynkowe i potrzeby swoich Klientów. Równocześnie trwa terminowa realizacja wartego 20 mld zł programu inwestycyjnego.

"Za nami pierwszy, bardzo intensywny rok realizacji strategii. Skutecznie zmieniamy Grupę w nowoczesną, efektywną i elastycznie reagującą na sytuację rynkową organizację. Dzięki ogromnemu zaangażowaniu i codziennemu wysiłkowi naszych Pracowników, mamy już bardzo konkretne, dobre efekty. Obniżyliśmy koszty działania bardziej, niż planowaliśmy. W skali roku ich wartość wyniosła 252 mln zł, z czego 133 mln zł w segmencie wytwarzania, a 102 mln zł w dystrybucji. Dobre wyniki finansowe to skutek tych zmian" - powiedział Krzysztof Zamasz, prezes Enei.

Enea staje się nowoczesnym, efektywnym przedsiębiorstwem energetycznym

Miniony rok był okresem reorganizacji struktur Grupy Enea i wprowadzenia nowego ładu korporacyjnego. Dzięki tym zmianom, Grupa była w stanie zbudować przewagi konkurencyjne na trudnym rynku energii. Nowa struktura zapewnia szybsze reagowanie na potrzeby Klientów i ułatwia zarządzanie. Jakość Obsługi Klientów oraz relacje z nimi są teraz wspierane przez SKOK (Systemy Kompleksowej Obsługi Klienta).

Równocześnie Grupa Enea wprowadziła precyzyjny podział funkcji między spółkami z Grupy. Zarządzanie tymi procesami jest wspieranie przez nowoczesne systemy informatyczne ERP. Dzięki nowemu programowi SAP możliwa jest integracja kluczowych informacji o Grupie w jednym miejscu. IFS wspiera zarządzanie segmentem wytwarzania. Elektroniczny obieg dokumentów (IPS) dostarcza informacji o fakturach i zamówieniach dla systemu SAP i IFS - pozwala eliminować powielane procedury i przyspieszał przepływ informacji w Grupie.

Nowy model zarządzania ryzykiem jest zgodny z najlepszymi praktykami rynkowymi w tej dziedzinie i wpływa na istotne zwiększenie bezpieczeństwa Grupy. Kluczowym założeniem jego funkcjonowania jest koordynacja procesów zarządzania ryzykiem w Grupie przez Enea SA. Spółki Grupy zarządzają ryzykiem w oparciu o jednolite standardy określone w politykach i procedurach oraz w ramach przyznanych limitów i na zasadach zatwierdzanych przez Komitet Ryzyka Grupy Enea.

Jednym ze skutków zmian jest także nowa strategia i architektura marki Enea. Grupa odświeżyła swoje logo, używa obecnie dwóch kolorów: białego i granatowego. Kluczowe spółki Grupy, które miały inne nazwy, używają już wspólnej. Są to: ENEA Oświetlenie (d. Eneos), Enea Pomiary (d. Energomiar), Enea Logistyka (d. BHU) i Enea Serwis (d. Energobud Leszno). Wszystkie spółki Grupy, z wyjątkiem dystrybucyjnej, używają tego samego logotypu. Ponadto, Enea używa dwóch odrębnych znaków graficznych dla swojej fundacji korporacyjnej i autoryzowanych partnerów handlowych.

Firma dba o świat Klienta

Enea przygotowała nowe oferty produktowe dla swoich obecnych i przyszłych Klientów. Komunikuje je w sposób nowoczesny i efektywny w ramach kampanii pod hasłem „ENERGIA +”. Pakiety produktów „ENERGIA +” to propozycja sprzedaży energii z gwarancją ceny oraz dodatkowymi korzyściami dla Klientów indywidualnych. „ENERGIA + Oszczędności” oprócz stałej ceny za energię gwarantuje korzystne konto bankowe z możliwością zwrotu części kosztów rachunku, a „ENERGIA + Spokój” to dodatkowa korzyść związana z ubezpieczeniem.

„Oferujemy naszym Klientom indywidualnym szereg atrakcyjnych produktów, które dają nie tylko pewność korzystnej ceny energii na wiele miesięcy, ale także dodatkowe korzyści: atrakcyjne konto bankowe albo ubezpieczenie. Wkrótce przedstawimy Klientom kolejne ciekawe propozycje tego typu, związane z usługami medycznymi czy fachową pomocą” - zapowiada  Grzegorz Kinelski, wiceprezes ds. handlowych.

 „ENERGIA + Moc nagród” to loteria, w której wezmą udział wszyscy Klienci, którzy między 16 marca a 12 czerwca zmienią aktualna taryfę na ofertę produktową ENEA. Do wygrania będzie między innymi rok energii za darmo. W ramach hasła „ENERGIA + Moc wrażeń” i „ENERGIA + Zdrowy tryb życia” ENEA komunikuje z kolei swoje aktywności sponsoringowe.

Plan inwestycji jest realizowany zgodnie z założeniami

W 2014 r. Grupa Enea wydała na inwestycje ponad 2,7 mld zł, czyli o 25,3% więcej niż w 2013 r. Równocześnie utrzymała wskaźnik dług netto/EBITDA na niskim poziomie 0,5. Dzięki wdrożonym rozwiązaniom organizacyjnym Grupa buduje optymalny portfel inwestycyjny.

"Nasza pozycja finansowa jest stabilna, wsparta znaczną ilością środków pieniężnych. Jesteśmy solidnie przygotowani do finansowania strategicznych projektów inwestycyjnych, zabezpieczyliśmy korzystne warunki finansowania inwestycji w kolejnych latach. W lutym br. z sukcesem przeprowadziliśmy emisję pierwszej serii obligacji o wartości 1 mld zł. Obserwowaliśmy duże zainteresowanie inwestorów. Ostatecznie emisję objęło 21 podmiotów - banków, towarzystw funduszy inwestycyjnych, otwartych funduszy emerytalnych i ubezpieczycieli" - zaznaczyła Dalida Gepfert, wiceprezes ds. finansowych.

Najważniejsza inwestycja, czyli budowa nowego bloku w Elektrowni Kozienice jest realizowana bardzo sprawnie i bez żadnych opóźnień. Na koniec 2014 r. stan zaawansowania prac budowlanych przy bloku nr 11 wynosił ok. 50%.

"W 2015 r. planujemy zainwestować blisko 3,6 mld zł. Wzrosty dotyczą wszystkich obszarów działalności. W segmencie wytwarzania najważniejsze wydatki są związane z budową bloku nr 11 oraz akwizycjami w sektorze farm wiatrowych. W obszarze dystrybucji przeznaczymy środki na modernizację istniejącej infrastruktury oraz przyłączenia nowych odbiorców i wytwórców energii elektrycznej" – poinformował Paweł Orlof, wiceprezes ds. korporacyjnych.

Bardzo dobre wyniki finansowe

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży netto wzrosły w 2014 r. o 7,7% r/r do 9.855 mln zł. Wyniki EBITDA wyniósł 1.915 mln zł i był o 14,8% lepszy od zanotowanego przed rokiem. Zysk netto po wzroście o 25,8% r/r ukształtował się na poziomie 909 mln zł.   

Czynniki, które pozytywnie wpłynęły na zrealizowane w 2014 r. wyniki to m.in.:

  • niższa średnia cena zakupu energii na potrzeby sprzedaży;
  • wyższy wolumen sprzedaży energii elektrycznej odbiorcom końcowym w segmencie obrotu o 3.123 GWh;
  • realizacja programu oszczędnościowego;
  • rozpoznanie przychodów z tytułu rekompensaty na pokrycie kosztów osieroconych.

"Dzięki optymalnemu wykorzystaniu zasobów i szeroko zakrojonym działaniom nastawionym na wzrost efektywności Grupy, konsekwentnie zwiększamy jej wartość, co widać na liczbach. Udowadniamy, że w wymagającym otoczeniu rynkowym jesteśmy w stanie poprawiać wyniki finansowe" - podkreśla Krzysztof Zamasz, prezes Enea.

W 2014 r. najwyższa EBITDA zrealizowana została w segmencie dystrybucji i wyniosła 1.159 mln zł - wzrost o 24,2% r/r. Segment wytwarzania odnotował wynik EBITDA o 26,6% wyższy niż przed rokiem kształtujący się na poziomie 708 mln zł. Silna konkurencja na rynku sprawiła, że wynik EBITDA w segmencie obrotu wyniósł 106 mln zł.

W samym IV kwartale 2014 r. przychody ze sprzedaży netto Grupy Enea wyniosły 2.628 mln zł i wzrosły o 11,2%. Wynik EBITDA wzrósł o 45,9% do 399 mln zł, a zysk netto o 19,6% do 73 mln zł.

__________________


Enea buduje nowoczesny blok o mocy 1075 MW brutto w Elektrowni Kozienice. Inwestycja przebiega zgodnie z planem. To obecnie najbardziej zaawansowana inwestycja w polskiej energetyce. Zostanie on oddany do użytku już w 2017 r.

Zapraszamy do obejrzenia najnowszego filmu z budowy bloku w Elektrowni Kozienice